macky_ettone

want to share something with all of u about what i did, done, do and anything... ^^

Sunday, 27 November 2011

MANJA NYE... ^^

PANGGILAN MANJA TIME
COUPLE... ♥ ♥

Paling Biasa :
1. Abang+Sayang
2. Papa+Mama
3. b+bb
4. Anje+ayang
(GeLi LidAh aKU.)

Paling bangang :
1. Kanda+Dinda
2. Boboy+Gegurl
3. Baby Boy+ Baby Gurl
4. Prince+ Princess
(CaM MeLuAT JEr)

Paling cute :
1. Kita+Awak
2. Kamu+Kite
3. Dia+Orang
4.saya+awak
(RAsE CaM BaRu keNaL JEr..)

Paling Cool:

1.KAU+AKU
2.MUNG+AKU ♥
(AkU RaSe MACAm DekAt N RapAt)

korang pilih yang mana..???

Friday, 4 November 2011

3 sahabat .....

Tiga orang sahabat mati dalam sebuah kemalangan jalanraya dan pergi ke syurga untuk orientasi.

Mereka semua bertanya, “Saat kamu sudah mati, dan teman serta keluargamu berduka di sebelah mayatmu, kamu ingin mendengar apa yang mereka cakap?”

Orang pertama berkata, “Aku ingin mendengar mereka berkata bahawa aku adalah seorang doktor yang hebat dan juga seorang ketua keluarga yang baik.”

Orang kedua berkata, “Aku ingin mendengar mereka berkata bahawa aku adalah suami dan guru yang baik yang memberikan impak positif yang besar bagi anak-anak di masa depan.”

Orang terakhir menjawab, “Aku ingin mendengar mereka berkata, “Lihat, ia bergerak!!!!

UNGKAPAN CINTA

Teruna: "Akhirnya inilah saat yang aku tunggu sekian lama."

Dara: "Apakah kau rela kalau aku pergi?"


Teruna: "Tentu Tidak! Jangan sesekali kau berpikiran seperti itu."

Dara: "Apakah kau mencintaiku?"

Teruna:"Tentu! Selamanya akan tetap begitu."

Dara: "Apakah kau pernah berlaku curang?"

Teruna: "Tidak! Aku tak akan sesekali melakukan hal seburuk itu."

Dara: "Maukah kau menciumku?"

Teruna: "Ya..."

Dara: "Sayangku... Sesudah 5 tahun nikah..."


Sila baca dari bawah ke atas.!!

3 sekawan ( FHAWEEZ , AYU , AMIRA ) dengan mahaguru ( MAC )

Tersebutlah kisah 3 sekawan yang hendak berguru dengan seorang mahaguru (MAC) yang terkenal..Mahaguru tersebut telah mengajak ketiga-tiga sekawan tersebut kesuatu tempat yang tidak diketahui. 

Sebelum memulakan perjalanan mereka mahaguru itu berpesan supaya setiap seorang dari mereka mesti membawa seketul batu. FHAWEEZ dan  AYU membawa seketul batu yang besar tetapi kawan mereka yang seorang lagi, AMIRA hanya membawa seketul batu yang kecil.. 

Selepas berjalan lebih kurang 20km mereka pun merasa lapar dan mahaguru tersebut membawa mereka berhenti dan berkata " sila letakkan batu yang kamu bawa kerana saya nak jadikannya makanan kamu" maka kedua sahabat yang membawa batu yang besar mendapat makanan yang banyak tetapi se kawan yang membawa batu kecil hanya mendapat makanan yang sedikit. AMIRA merasa sangat marah.. 

Selepas makan, mereka memulakan perjalanan semula dan seperti biasa mahaguru tersebut menyuruh mereka membawa seketul batu seorang. Kali ini  FHAWEEZ dan  AYU hanya membawa batu yang kecil tetapi kawan mereka yang seorang membawa seketul batu yang besar... Apabila tiba pada suatu tempat mahaguru tersebut pun berhenti. dan berkata " sila balingkan batu yang kamu bawa sekuat yang boleh sebab lagi jauh batu itu jatuh maka lagi besar kawasan tanah yang akan saya berikan kepada kamu." Maka mereka pun membaling batu yang mereka bawa. Sekali lagi AMIRA marah kerana dia tidak mampu membaling batu sejauh 2 kawannya sebab batu dia besar.

Selepas itu mereka memulakan perjalanan mereka dan kali ini mahaguru tersebut menyuruh mereka membawa 2 ketul batu seorang. FHAWEEZ dan AYU membawa 2 batu yang sama besar tetapi Kawan mereka ini membawa 2 batu- 1 kecil dan satu besar- dengan harapan jika mahaguru mahu menjadikan batu itu sebagai makanan maka dia akan menggunakan batu yang besar, dan jika mahaguru mahu menggunakan batu utk mendapatkan tanah dia akan memberikan batu yang kecil... Apabila sampai ke suatu tempat mahaguru itupun berkata" sekarang bersedialah kamu kerana batu yang kamu bawah itu saya akan jadikan lubang hidung kamu" Alangkah terperanjatnya kawan mereka yang seorang kerana lubang hidung yang menjadi sebelah kecil dan sebelah besar....

BIRI - BIRI

Gembala Biri-Biri

Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya. Datang seorang
pemuda lalu bertanya, "Baguslah ternakan biri-biri engkau. Boleh tak saya tanya
beberapa soalan?

"Oh, boleh saja" kata gembala itu.
Orang itu berkata, "Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?"
"Yang mana, yang putih atau yang hitam?" tanya gembala.
"Yang putih."
"Ah, yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari."

"Dan yang hitam?"
"Yang hitam pun sama."
"Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"
"Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
"Yang putih."
"Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari."
"Dan yang hitam?"
"Yang hitam pun sama."

"Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?"
"Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
"Yang putih."
"Aaa...menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam
kilo bulu setiap tahun kalau mereka dicukur."
"Dan yang hitam?"
"Yang hitam pun sama."


Orang yang bertanya menjadi geram lalu bertanya, "Kenapa engkau
membezakan biri-biri engkau yang putih dgn yg hitam setiap kali nak jawab soalan
saya, padahal jawapan semuanya sama saja"
Gembala itu menjawab, "Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri
yang putih itu adalah milik saya."
"Ooo, begitu," pahamlah si penanya tu, "...kalau yang hitam tu pulak
siapa punye?"
"Yang hitam pun sama," kata gembala itu.

PPISMP PRA(BM) / PSV / PJ


True Friends

There are many people
that we meet in our lives
but only a very few
will make a lasting impression
on our minds and hearts
It is these people that we will
think of often
and who will always remain
important to us
as true friends...

Praskull Evolution....


KISAH ZAMAN DAHULU KALA....



Pd zaman dulu,
t'dpt seorang raja yg suka mengadakan 'game' mencabar utk rakyatnye. 
Alkisah,.pd 1 ari raja nie 
telah mengadakn game plg mencabar 
iaitu rakyatnye dikehendaki berenang dlm sebuah kolam besar dpenuhi buaya2 yg buas2 dan ganas2.
Hadiahnya ialah dpt berkahwin dgan puteri baginda..
Namun begitu,xde sorang pon sanggup gadaikn nyawa.
Tiba2 sorg pemuda terjun dan berenang sepantas mungkin..
Setibanya d ujung,semua yg berkumpul mberikn tepukan gemuruh..
Raja bangga lalu btanya selain perkahwinan,apa lg yg di idam kn oleh pemuda itu?
Pemuda itu menarik nafas panjang lalu berkata
 "Tuanku,patik hanya mahu tuanku memancung kepala BANGANG mana entah yg tlh menolak patik td..Nasib baik sempat sampai ke sini..Klu tak.ntahla....!!!!!!!"

Thursday, 3 November 2011

AMIRUL DAN ASHRAF

Pada suatu hari AMIRUL dan rakan karibnya, ASHRAF, pergi memancing kat sungai.Dalam bosan-bosan menunggu ikan, AMIRUL berkata,

AMIRUL: aku ada satu cerita.

ASHRAF: cerita ape?

AMIRUL: nanti kalau aku bercerita, kau kena ikut perkataan belakangnya, boleh?

ASHRAF: yela...

AMIRUL pun memulakan ceritanya...

AMIRUL :satu hari aku pergi memburu.
ASHRAF : memburu.
AMIRUL : aku masuk ke dalam hutan.
ASHRAF : hutan.
AMIRUL : tiba-tiba aku rasa nak terberak.
ASHRAF : berak.
AMIRUL : aku berlari ke semak.
ASHRAF :semak.
AMIRUL : aku pun berak.
ASHRAF : berak.
AMIRUL : satu hari yang lain aku pergi memburu lagi.
ASHRAF : lagi.
AMIRUL : aku pergi ke tempat yang aku berak dulu.
ASHRAF : dulu.
AMIRUL : aku lihat tahi aku sudah tak ada.
ASHRAF : ada.
AMIRUL : aku pun tertanya-tanya.
ASHRAF : tanya.
AMIRUL : siapa makan tahi aku?
ASHRAF : aku....

TRY LAR KAT KWN2 KORG... ^^

CARA - CARA MENJAWAB TELEFON DENGAN BETOL...

Sebenarnye cara menjawab tepon yang kite amalkan adelah salah... dan kebanyakannye sama..terpikir kah anda untuk menjawab dengan jawapan yang betul. Jadi disini kite akan cube untuk menukarkan jawapannye (tak le boring sangat lebih² lg kalu yg kejenye mmg jawab tepon).


1. Soalan: haloo, may i speak to bedah please?
Jawapan: maap.sini bukan balai polis.

2. Soalan: haloo, siapa disana?
Jawapan: ntah. saya kat sini,mane le saya tau sape kat sane..

3. Soalan: haloo, boleh saya bercakap ngan bapak awak?
Jawapan: nak cakap cakap je ler. buat ape tanye saya.

4. Soalan: haloo, boleh sambungkan ke nombor 323?
Jawapan: maap cik,nombor tak boleh disambung,hanye boleh dicampur.

5. Soalan: haloo, mak ade rumah?
Jawapan: mak takde rumah.bapak ade pasal rumah ni bapak yang beli.

7. Soalan: boleh saya bercakap ngan siti?
Jawapan: maap.nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannye... time kacih.

8. Soalan: haloo, tolong panggilkan samad. saya nak bercakap dengannye.
Jawapan: sila panggil sendiri.saya sibuk.maap

9. Soalan: halloo... ...
Jawapan: haloo. pusat sakit mental disini. anda ingin mendaftar?

10. Soalan: haloo, saya nak tumpang bertanya...
Jawapan: maap. ini bukan kaunter pertanyaan.

11. Soalan: haloo, betul ke ini nombor 3234412?
Jawapan: sila dail sekali lagi. kalau saya masih menjawab betul le tu.

12. Soalan: assalammualaikum...
Jawapan: waalaikummussalam..(tupp!..terus letak tepon.salam kite wajib jawab)

Sunday, 30 October 2011

MENU HARI ISNIN...

Lelaki : Weh! Tolong ajar aku buat facebook boleh tak?
Kawan : Boleh. Ko dah ada depan komputer ke?
Lelaki : Dah. Aku dah ada email pun.
... Kawan : Cantekk! Ok, skrg ko bukak browser firefox atau internet explorer.
Lelaki : Browser tu ape?
... Kawan : Laa. Ko klik menu start, lepastu cari tulisan internet explorer.
Lelaki : Lepastu?
Kawan : Kat kotak paling atas, ko type ‘www.facebook.com’ pastu enter.
Lelaki : Oke! Lepastu weh?
Kawan : Kalo dah keluar gambar, ko isi form pendaftaran sesuai yg ada.
Lelaki : Isi yang mana weh? Takde pape pun kat page ni.
Kawan : Takkan la takde pape? Kat page tu tulis apa?
Lelaki : Paling atas cuma ada tulisan ‘the page cannot be displayed’.
Kawan : Oh! Ko salah tulis dari awal tu.
Lelaki : Betul la aku type, www.facebook.com.
Kawan : Hmmmm, mungkin connection internet ko mati kot.
Lelaki : Eh? Kene ada internet ye? Rumah aku takde internet
Kawan : Cisss. Senget! Jari aku sampai lebam kasi tau ko. Rupenye rumah ko takde internet.
Lelaki : Hehe. Takpe la. Nanti kalau aku pergi cyber cafe aku sms ko lagi ye. Thanks ye.
Kawan : Sokey bro, email ko ape weh?
Lelaki : www.taikocai@yahoo.com
Ada kawan aku buatkan. Aku belum pernah buka lagi.
Kawan : Laa.. Mana ade email pakai ‘www’ kat depan. Alahaiii..
Lelaki : www tu ape weh?
Kawan : Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh~

Saturday, 29 October 2011

SANTAPAN HARI INI ^^

CARA UNTUK ELAKKAN DARI DIROGOL?
Seorang wanita bercerita dengan kawannya tentang pengalaman ngeri beliau hampir diperkosa.

Mangsa : “Semalam aku balik dari overtime lalu dekat lorong shorcut belakang kedai, lepas tau ada seorang Bangla mengekori aku macam nak merogol aku”
Kawan Mangsa: ” ishh ngerinya…”
... ...
Mangsa: “Lepas tu aku tengok dia semacam ajer aku pun lari laju-laju.. dan dia pun kejar. ”
Kawan Mangsa: “saspen nih”

Mangsa: “dah kita perempuan mana nak sama dengan tenaga lelaki,kemudian dia dapat mendekati aku”
Kawan Mangsa: “pastu ko buat aper supaya selamat?”

Mangsa:”Aku pun terus angkat kain aku…”
Kawan Mangsa: “Hah?”

Mangsa: “Tepat jangkaan aku…. dia pun melondehkan seluar dia…”
Kawan Mangsa: “Lepas tu aper terjadi?”(tak sabar)

Mangsa: “Seperti teori bodoh, orang yang mengangkat kainnya akan lari lebih laju dari orang yang melondehkan seluar dia….jadi aku selamat…”
Kawan Mangsa: …oh,haha

ANDA SENDIRI MENILAINYA...


Suatu petang disebuah ‘supermarket’ …. Seorang lelaki muda tengah berjalan dibahagian barang-barang dapur apabila dia terperasan seorang perempuan tua yang tengah memandangnya dengan mata yang takberkelip-kelip. Lelaki muda itu pun terasa pelik..dia terus berjalan ke bahagian buah-buahan tapi dari ekor matanya dia perasan lagi yang perempuan tua tu masih juga memandangdan mengekorinya. Last-last lelaki tu pun buat dek jer…sebab dia ingat dia yang perasan. Lepas mengambil dua tin sardin dan lima biji epal, lelaki muda tu pun berjalan menuju ke kaunter untuk membayar barang-barangnya tetapi dipertengahan jalan perempuan tua tadituh cepat-cepat memintas dan berdiri di depannya.
“Maafkan makcik nak!!” kata perempuan itu. “Makcik minta maaf bebanyak kiranya anak tak selesa dengan pandangan makcik tadi.Makcik bukannya apa, cuma wajah anak ni serupa macam arwah anak makcik yang meninggal bulan lepas” Mendengarkan kata-kata perempuan tua itu barulah dia faham kenapa perempuan itu asyik aje memandangnya.
Timbul rasa kesian di hati lelaki itu. “Oh, begitu ke ceritanya makcik?maaflah saya tak tahu. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” tanya lelaki muda itu.”Aaaa….mak cik ada satu permintaankecil kalau anak tak keberatan” kata perempuan itu. “… bila makcik dah nak jalan keluar boleh tak anak lambai dan cakap ‘babai… mak!!’? Terubat betulrindu makcik jika anak dapat tolong sebab arwah anak makcik selalu buat macam tuh pada makcik”.
“Oh boleh… takde masalah” katalelaki muda tu. Setelah cashier memasukkkan semua barang-barangnya kedalam plastik,perempuan tua itu pun berjalan keluar dan melambai tangannya ke arah lelaki muda itu. Lelaki muda itu pun melambaikan tangannya kembali dan melaung “Babai,mak!! !!”. Setelah memerhatikan perempuan tua itu hilang dari pandangan dengan hati yang kesian, lelaki itu pun bergerak ke cashier untuk membayar barang-barangnya. “Jumlah semuanya RM130.70 ye encik,” kata cashier supermarket tuh. Terkejut lelaki tu mendengar kata-kata cashier tuh.”Eh, kenapa mahal sangat ni cik, saya beli barang sikit jer macamana pulak sampai seratus lebih ni?” tanya lelaki itu. “Habis tuh mak awak kata awak nak bayarkan untuk dia sekali!” kata cashier tuh.
“Haah??????? !!!!”….

LAWAK-LAWAK...


Lawak 1
Suami : Kenapa Sayang menangis?
Isteri: Saya telah baca sebuah buku. Sad endinglah bang..
Suami : Buku apa?
Isteri: Buku bank abanglah..
Lawak 2
Aderla sorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta derma. Derma untuk rumah orang-orang tua. seorang budak pun membuka pintu.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk
didermakan?
budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ?????
Lawak 3
Tunang Farid, Siti, menelefonnya untuk memutuskan pertunangan mereka.
Farid : Mengapa?
Siti : Saya dah bosan ngan awak. saya dah ada teman baru. Sebelum tu awak mesti kembalikan semua gambar saya.
Farid : Ok. Tapi saya tak ingatlah yang mana satu gambar awak, Nanti awak pilihlah sendiri. Yang selebihnya kembalikan kepada saya.
Siti : Erkkkkkk…. …. Benci ………
Lawak 4
3 org menaiki motor dan ditahan polis trafik. Namun pemandu motor tersebut tidak berhenti. Katanya, ‘Tak Muat Dah Tok, Kami dah bertiga!!!
Lawak 5
Seorang Tok Batin baru membeli motorsikal Honda dan kebetulan pada jalan pulang terserempak dengan kawanya yang ingin menumpang, lalu ditumpangkan kawanya itu. Dalam perjalanan kawannya merasakan Tok Batin hanya mengunakan gear 1 sahaja lalu bertanyalah kawanya itu,
Kawan Tok Batin : Kenapak kamu hanya pakai gear 1 sahaja.
Tok Batin : Kalau rosak 1 gear ada 2 lagi gear.
Kawan Tok Batin : ????????
Lawak 6
Seorang posmen yang datang menghantar surat ..
” Assalamualaikum “
” Walaikumsalam “
” Ni rumah encik Sameon ye?
” Ya saya”
” Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni “
” Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos aje?”
Lawak 7
Orang Asli Dan Polis
orang asli : selamat pagi tuan
polis : selamat pagi
polis : apa hal
orang asli : saya nak buat repot tuan
polis : fasal apa tu
orang asli : kawan saya di baham harimau
polis : pukul berapa
orang asli : dia tak pukul, terkam
polis : habis?
orang asli : tak habis, tinggal kepala
Lawak 8
Seorang lelaki pergi ke klinik mata. Setelah matanya diperiksa, dia bertanya: ” Doktor, lepas pakai cermin mata nanti, boleh ke saya membaca macam orang lain?” “Dah tentu, ” jawab doktor. “Oh, gembiranya. Dah lama saya buta huruf, akhirnya boleh juga saya membaca,” kata lelaki itu dengan riang.
Lawak 9
Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik, Shan terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati Amin.
Shan : Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Shan : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah terpotong jari saya.
(Mendengarkan penjelasan Amin, Shan menangis.) Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Shan : Saya datang untuk ujian air kencing…
Lawak 10
Seorang atok membawa cucunya ke pejabat pos untuk menghantar surat ..
Cucunya bertanya bila melihat atoknya memasukkan surat ke dalam tong berwarna merah.
“Atok buat apa tu?”.
“Atok bagi surat kat kawan atok,cu!” jawap atoknya.
Cucunya bertanya lagi, “Apa bangang sangat kawan atok duduk dalam tong merah tu?”
Lawak 11
Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik berkenaan.
Polis : Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?
Penjaga : Lelaki pertama sedang bersanding, apabila tiba2 diserang strok. Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit jantung manakala yg ketiga disambar petir.
Polis : Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?
Penjaga : Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya…

JOM BERHENTI MEROKOK!!


Usah Lagi Membazirkan Wang dan Membahayakan Kesihatan Anda Dengan Menjadi Perokok!

Ketahui Bagaimana Anda Boleh Berhenti Merokok Untuk Selama-lamanya Dalam Masa 3 Minggu Tanpa Perlu Mengambil Sebarang Ubat atau Herba atau sebarang makanan pelik!


Salam hormat buat sahabatku..
Saya pasti! Suatu masa dahulu.. anda bukanlah seorang perokok! Namun, atas pengaruh rakan-rakan, anda akhirnya terjebak dan menjadi salah seorang perokok tegar. Beribu-ribu wang telah dihabiskan untuk membeli rokok selama beberapa tahun kebelakangan ini. Prestasi kesihatan anda pula, semakin menurun. Jika dulu anda boleh berlari dan bermain bola tanpa rasa penat, kini, baru naik tangga rumah je pun sudah termengah-mengah.
Tidak perlulah saya menceritakan lebih banyak lagi akan keburukan merokok, saya pasti anda pun sudah sedia maklum, malah, anda mungkin lebih arif lagi mengenainya. Masakan tidak, setiap hari anda membaca notis amaran serta melihat gambar yang mengerikan yang terdapat pada kotak rokok tersebut. Sudah tentunya anda sudah begitu faham dan tahu mengenainya.
Namun begitu, walaupun betapa nikmatnya anda menghisap asap pahit itu, saya pasti, ada sekelumit niat serta keinginan di dalam diri anda untuk berhenti merokok.
Niat untuk berhenti merokok ini sememangnya ada di setiap benak fikiran dan sanubari semua perokok, malah, ada juga yang pernah mencuba untuk berhenti darinya. Tetapi, ramai yang gagal. Jika berjaya pun, hanya untuk sementara waktu sahaja, 2-3 hari selepas itu, mereka akan menghisap rokok semula. Akhirnya, mereka pasrah dan berfikir, "Tidak mengapalah, lama-lama nanti aku akan berhenti sendiri bila sampai waktunya".


Maaf Sahabatku! Berhenti Sendiri Itu Hanya Akan Berlaku...
Apabila Nafas Anda Berhenti (MATI)!


Jika anda tidak berusaha untuk berhenti daripadanya, maka ia tidak akan terhenti. Usah lah berputus asa... untuk berhenti merokok!, ada caranya. Ianya seperti berperang, anda mesti ada strategi! Tidak boleh serang secara melulu dan bertahan tidak kena pada tempatnya. Jika tidak, tidak hairanlah anda masih lagi menghisap batang panas yang berasa payau itu sehingga hari ini.

Dulu... Saya Juga Seperti Anda..


Saya mula menghisap rokok ketika dibangku sekolah. Semuanya kerana terikut-ikut atas pengaruh rakan. Pertama kali saya menghisap rokok, saya batuk terbahak-bahak dan terasa ingin muntah. Pada waktu itu, saya tidak sedar, itu sebenarnya adalah merupakan petunjuk bahawa tubuh saya terkejut dengan racun yang saya sendiri alurkan.
Hisap RokokPada waktu itu saya menghisap rokok hanyalah sekadar suka-suka. Saya mula menjadi perokok tegar selepas melanjutkan pelajaran ke sebuah kolej matrikulasi. Berpuluh-puluh ringgit saya habiskan setiap bulan untuk membeli kotak rokok. Perkara ini berterusan sehinggalah saya tamat belajar di IPTA dan memasuki alam pekerjaan.
Jika dikira-kira, berpuluh ribu wang saya telah dihabiskan hanya untuk membeli rokok. Sememangnya sesuatu yang amat sadis dan merugikan.
Sampailah di suatu ketika, apabila saya bertemu dengan seorang rakan saya yang telahpun berjaya berhenti merokok. Dari situ, timbul perasaan cemburu dan teruja dalam diri saya untuk turut sama berhenti merokok. Saya sungguh berasa tercabar untuk turut membuktikan yang saya juga boleh berhenti merokok
Setelah berusaha beberapa minggu, saya berjaya berhenti merokok, namun.. selepas beberapa hari, saya ‘on’ balik. Kadang-kadang, saya terfikir seperti mahu berputus asa.. tetapi mengenangkan "Jika orang lain boleh buat! kenapa aku tidak boleh buat?" . Saya kuatkan semangat dan tekad untuk berhenti merokok...
Alhamdulilah, berkat usaha melalui tunjuk ajar rakan-rakan, sokongan keluarga dan juga dari hasil pembacaan, saya akhirnya menjumpai penawarnya...

Cara Yang Sebenar-sebenarnya Bagaimana Untuk Berhenti Merokok..


Ya! saya telah menjumpai cara yang sebenar-benarnya untuk berhenti merokok. Saya kini sudah tidak lagi merokok! Saya berjaya berhenti merokok TANPA PERLU mengambil apa-apa ubat, mahupun gula-gula getah semata-mata untuk mengantikan ketagihan merokok.
Pada pengalaman saya, kaedah sebegitu sebenarnya kurang berkesan. Ianya hanya akan membuatkan anda bergantung pula kepada bahan-bahan tersebut. Silap haribulan, kos untuk membeli penawar itu lebih tinggi dari kos merokok. Akibatnya, lambat-laun, anda akan kembali merokok semula.

Hidup Saya Kini Lebih Bermakna!


Benar sahabatku, setelah berjaya berhenti merokok, saya dapat merasakan perbezaan yang amat ketara dalam hidup saya. Saya rasa, hidup saya lebih bermakna dan lebih menggembirakan.
Saya kini sudah boleh merasai akan rasa sebenar setiap makanan yang saya nikmati. Berbanding dulu, makanan yang dimakan tidak dapat saya rasai akan kemanisan dan kesegarannya yang sebenar. Rasa payau pada lidah menenggelamkan nikmat sebenar rasa makanan yang dimakan.
Kehidupan saya juga rasa lebih bertenaga. Setiap kali bangun tidur, saya rasa lebih segar. Si isteri? Jangan ceritalah.. dia pun lebih gembira kerana tiada lagi nafas busuk yang berbau rokok setiap kali bangun tidur.
Wang? Jika dulu agak sukar untuk saya menyimpan wang, kini, alhamdulilah, sedikit demi sedikit saya dapat menyimpan wang dan sekaligus menjadikan kedudukan kewangan saya lebih baik.
Rakan-rakan? Percaya atau tidak, selepas saya berhenti merokok, satu demi satu rakan saya juga turut berhenti merokok, semuanya menggunakan teknik yang sama seperti mana yang saya gunakan.
HIDUP ini menjadi lebih INDAH!

Jom! Mari Kita Berhenti Merokok!


Marilah! marilah kita bersama-sama memBEBASkan diri daripada menjadi "Hamba Rokok" untuk selama-lamanya... bukan untuk 3 hari, seminggu atau sebulan... tapi untuk selama-lamanya...
Untuk tujuan itu, saya telah pun membukukan "Cara-cara Bagaimana Saya Berhenti Merokok!". Saya harap, ianya dapat membantu anda di dalam usaha untuk berhenti merokok! Jika saya mampu lakukannya.. saya yakin, anda juga mampu untuk melakukannya?
Inilah dia ebook yang telah saya tulis untuk membantu anda membebaskan diri jadi menjadi perokok tegar. Di dalam ebook ini, saya kongsikan cara-cara mudah untuk berhenti merokok. Selain itu, antara isi kandungan yang turut terdapat dalam ebook ini ialah:-
Ebook Jom Berhenti Merokok
  • 2 Perkara Utama yang membuatkan anda terus merokok.Anda perlu sedar mengenai 2 perkara ini, jika tidak, sampai bila-bila pun anda akan terus merokok.
  • 5 Sebab Utama Kenapa Susah Untuk Berhenti Merokok.Ramai orang yang gagal berhenti merokok, tidak tahu sebab mengapa mereka gagal untuk berhenti. Disebabkan itu, mereka akhirnya menjadi pasrah dan tidak mahu lagi berusaha
  • 4 Kelebihan Utama Bberhenti Merokok. Jika anda ingin berhenti merokok, anda mesti tahu, mengapa anda mesti berhenti merokok? 4 Kelebihan ini akan memberikan anda sebab yang kukuh, mengapa anda perlu berhenti merokok sekarang!
  • Langkah-langkah Mudah Berhenti Rokok. Disinilah rahsia terbesar bagaimana anda boleh berhenti merokok dengan mudah dan berkesan. Apa yang perlu anda lakukan, hanya baca, fahami dan lakukan setiap langkah yang diajarkan dengan penuh tekad.
  • Tempoh Pantang Merokok. Berapa lamakah anda harus berpantang dari menghisap rokok untuk membolehkan anda kekal berhenti merokok selamanya? Semua itu dikupas di dalam bab ini.
  • Sebab Utama Kenapa Gagal & Kembali Merokok. Selepas anda berjaya melepasi tempoh pantang merokok, masih ada beberapa perkara yang boleh menyebabkan anda kembali merokok, ketahui apa perkara tersebut dan pastikan anda mengelakkan dari melakukannya.
  • Rokok Terakhir . Bagaimana menghadapi saat-saat terakhir anda bersama rokok. Ianya amat penting dan kritikal.
  • Amaran Terakhir. Jika terasa ingin merokok semula, ingatilah amaran ini.
  • Saat Kebenaran . Kebebasan dan ketenangan hidup kini adalah milik anda. Bergembiralah!

FINALLY I MEET U!!


Recently I met up with my idol Ultraman in Tokyo, Japan, the city he has saved many times over from evil, destructive monsters. We met at an intersection downtown, bought drinks from a vending machine and sat on the kerb for this interview.
Me: Konichiwa, Ultraman-san!
Ultraman: Apa khabar, Visiteur-san!
Me: Wow! Ultraman reti cakap bahasa?
Ultraman: Mesti lah, beb! Gua ada ramai peminat di seluruh dunia. Gua kena lah belajar macam-macam bahasa.
Me: Cool! So, what you been up to, dude?
Ultraman: A bit tired. Fought a monster last night in Fukushima prefecture. We fought until we reached the seaside in Hamadori. A lot of people died.
Me: The monster killed so many?
Ultraman: Actually, gua terjatuh and terhimpit diorang.
Me: Er, I see. Banyak lagi ke monster kat dunia ni?
Ultraman: Ada lah. Tapi diorang dah malas nak lawan. Dah ada agent and publicist. Merchandising rights. Suma lawan nak dapat market share je. Boring lah, beb!
Me: I see. So camne brader-brader lu? Ultraman Tiga, Ultraman Taro .. ?
Ultraman: They all OK. Tiga dah bersara. Sekarang dia bukak restoran sushi kat Shinjuku. Bini dia baru beranak.
Me: Wow!
Ultraman: Yeah. Bini dia makhluk Bumi. So at first, family gua bantah, sebab we all boleh kahwin ngan orang Planet Ultra je. But thank the Ultra-Gods, my father, Ultraman yang bertanduk tu, finally gave his blessings. Cucu dia tu bertanduk jugak, so happy lah dia.
Me: What about Taro?
Ultraman: Taro tengah buat multi-level marketing jual ubat untuk kuatkan tenaga batin.
Me: Eh, naper Ultraman suma tak nak jadi superhero lagi?
Ultraman: Tu lah. Nowadays terlalu ramai superhero. Gaban lah, Power Ranger lah, ni lah, tu la. Yang paling teruk si Baja Hitam tu lah. Lawan cam pondan tapi marketing power dia kuat. Sebab tu boleh jadi popular. I always say, never trust superhero yang bawak motosikal, superhero yang pakai topeng pelik-pelik. We all Ultramen don’t need all that cosmetic *shoot*.
Me: Wow, marahnya Ultraman.
Ultraman: Siapa tak marah? Bagero! Superhero ciplak ni suma tak original lah. And they all no integrity or morals. Last week, I dengar Gaban kena tangkap ngan gadis bawah umur. You see?
Me: Man, that is sad.
Ultraman: Tu lah. That’s why kalau tak Ultra, memang tak world lah.
Me: Wuhu! Lu peminat Mawi ke?
Ultraman: Adalah sikit-sikit.
Me: So, Ultraman, what’syour future plan? You going to give up being a superhero too?
Ultraman: No way. I love my job too much. But my girlfriend complains that I work such long hours. And when I come home at night, I’m always tired and my chest light is always beeping.
Me: Woooo! Sounds like you might need some of that ubat from your brader Taro.
Ultraman: Good idea! I better give him a call tonight.
At this point, Ultraman receives a distress call from Yokohama, where a monster is attacking the train station. So off he went, into the blue yonder, to fight yet another worthy adversary. World!

Monday, 24 October 2011

I NEED A DOCTOR!!!


SITUASI 1 ( hsptl non gov ) ( sept )
doc A : awk merokok?
me : yes doc.
doc A : kmu ptt berhenti dulu.. mungkin sbb rokok.
me : sy dh berhenti merokok..lama dh...
doc A : klau mcm tue, awk mkn dulu ubat nie, klau msh x sembuh, pg medical check up di hsptl gov.
me : ok doc...

SITUASI 2 ( poliklinik ) ( sept )
doc B : apa mslh tek?
me : batuk x [andei hilang.
doc B : kali awk tok TB kali... kak tok awk g x-ray ho..
~~~~~~
doc B : x-ray awk ok.. awk ambik ubat lak.. sbb awk tok asma.. da mkn ubat asma?
me : xda g dh... hbs dh.. minta bole ?
doc B : ok.. kak tok beri ubat... mkn ubat hbs..
me : ok doc...

SITUASI 3 ( hsptl gov) ( oct )
doc C : berhenti merokok.. sebab itu awk x sembuh2 batuk n bintik2 merah...
me : ok doc...
doc C : ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
me : ha?? x pernah lar.. hurm... myb sebab sy tebuk telinga kot...
doc C : myb ur immune system is not stable..sy bg ubat sapu untuk bintik2 merah.. sy x bagi ubat batuk. awk kna bnyk minum air n berhenti merokok...
me : ok doc....

SITUASI 4 ( hsptl non gov ) (today )
doc D : apa mslh ?
me : batuk dh 2 month, n bintik2 merah x sembuh2.. makin hari makin bnyk...awl pagi selalu bersin...
doc D : pusing belakang... i check.. tarik nafas dri mulut... 1...2...3... (thinking)..ow... bnyk kahak dalam badan... sebab itu batuk awk x sembuh.. bintik2 merah nie, disebabkan kahak yg terlalu lama bertakung dlam badan.. ini menyebabkan kulit awk alergic.. lgpun awk ada asma... makin mudah untuk awk dpt alergic mcm ini...awk makan buah-buahan?
me : mkn.. selalu sy mkn buah..
doc D : lepas ini, NO MORE FRUITS N COLD DRINK.... nnt sy bg ubat... mkn hbs.. this saturday night come again.. i want to check u again...ok..
me : ok doc... so, start from now, i dont have to ear any fruits anymore lar?
doc D : yes.. its got a lots of acid...
me : ok doc.. how bout smoke then ?
doc D : smoke?? u need to stop first.. u hv to control urself k...
me : ok doc.. im jz asking.. hehe.. stop smoking already...
doc D : good then... ok.. see ur this saturday ok...
me : ok doc.. thnks... a lots.. ( going out wit a big n happy smile )

PS : dont eat FRUITS when u got cough or fever... hahhaa.. especially for thus who got asthma... lol....

I LOVE YOU


Girl: I have to tell you something…
Boy:What?
Girl: I really like you. And I… I think I’mfalling in love
with you.
Boy: Ok…
Girl: What do you mean “ok”?
Boy: I don’t like you like that…
Girl: Why not?
Boy: I can’t tell you… maybe another time…
From then on, the girl kept asking the boy “Why not?”
whenever she saw him,
and he kept answering the same answer of
“I’ll tell you later.” Finally
the girl got fed up.
Girl: I’m tired of this! Tell me why you don’t like
me!
Boy: Do you really wanna know why?
Girl: Yes!
Boy: It’s because you’re ugly! What’s the point of
going out
with someone
when they’re not pretty?!
Girl: But… I…
Boy: Just shut up and leave me alone!

"The boy leaves and
the girl is sitting there alone, crying her heart out.
Then her cell phone rings.."

Girl: Hello?
Mom: Sweetheart? I want you to go home, ok? I’ll be home from
work in a few hours..
Girl: Alright Mom.
Mom: I love you.
Girl: I love you too, Mom.
Mom: Bye Bye.
Girl: Bye

"The girl heads home and once she got there, she went in the
bathroom and
looked at herself in the mirror.."

Girl: I’m not pretty enough…

"She set to work, knowing fully well what she was going to do.
2 hours later,
her Mom came home and heard the bath water running. She went
upstairs to
find the hallway flooded so she knocked on the door.."

Mom: Honey? Are you alright?

"She opened the door and was shocked at the site..
The bath was overflowing
onto the floor, and the water was tinted red. She walked over
to see what
was inside and screamed. There, her little girl was lying
with cuts all over
her face and wrists. Her Mom backed away and was going to run
to call the
police when something caught her eye.
On the mirror, am I
pretty enough
now?.."

No one deserves to be told that by someone they love. If you
find it
messed up then forward this to everyone you know.

A person’s appearance doesn’t count. What counts is their heart inside
of them and their personality. No one wants to be told they’re
not good enough…!!

Thumbs up if u like it.....!!!!?

Sunday, 23 October 2011

ANYAMAN TIN ALUMINIUM

FIRST IN MALAYSIAN!!! 
ANYAMAN TIN... 
MY PROJECT FOR ' AMALI PSV SEM 3 PPISMP '
PAMERAN PSV ' BEYOND OUR IMAGINATION '







Friday, 21 October 2011

cerita cinta sedih yang hiba...

Cerita sedih sepasang kekasih

sedih giler tu......pastikan tisu berada di sisi anda...
Tersebut al-kisah 2 insan bercinta... yg laki tu nama Razak,
yg pompuan tu nama Fatimah. Razak ni panggil fatimah ni
sebagai 'imah' je (nak kasi nampak manje le tuh). imah
ni lak panggil razak ni 'abang' je cos diorang ni dah
close, lagi pun razak ni lagi tua drpd imah 4 tahun.
Entah macam mana, diorang ni kena berpisah dlm jangka
masa 3 tahun. Razak tu kena gi UK . lama gak tuh...
Imah ni kesepian le kat Singapura.
Since dah pisah lama gak.. then imah boring dok umah sorang
...Ada lak mamat yg bernama kamarul dtg jumpa imah. mula2
imah dgn kamarul ni kawan je, kamarul ajak gi shopping, gi
makan satay, gi bowling. Entah macam mana, hati imah
ni dah terpaut lak kat kamarul nih... maka hilang la bayang2
razak drpd hati imah..

Setelah genap 3 tahun.. razak pun pulang ke singapura. Beria2 le
mamat nih nak jumpa imah. belum sempat nak call imah, razak
ternampak imah dgn kamarul tengah date kat tengah2 town.
maka berderai le jiwa raga razak.. sedih je mamat tuh...
tak lalu makan. at the same time.. imah dok jalan2...
sembang le dgn kawan2 dia.. ntah camna dia dpt tahu kamarul
tu laki org. imah pun peras..cuba nak kembali kepada razak.
Masa tu dia lom tau lagi razak ni dah balik singapura.

Razak pun memberanikan diri dia... jumpa imah. dia gi le rumah
imah. muka razak masam je.. imah tanya le apasal masam.
razak cakap.."susah lah.. aku dah tau apa yang ko buat
masa sepeninggalanku" imah terperanjat... "err bila masa
lak nih.. aku setia apa..." kata imah razak berkata...
tersedu2.. " Aku sudah tau perhubunganmu dgn dgn kamarul
..." imah terdiam... "tamat lah hubungan kita disini sahaja
..." tambah razak. Razak amik gitar kapuk yg dibeli drpd UK
tu......seraya berkata " dengarlah lagu ini..., khas untuk mu..."
razak start nyanyi sambil menatap wajah sedih imah yg sedang
menangis...

I can tell by your eyes
That you've probably been crying forever
And the stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror
I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

imah terdiam... masih menangis....razak sambung...

If I stand all alone
Will the shadows hide the colours of my heart
Blue for the fears
Black for the night's fears
The stars in the sky
Don't mean nothing to you
> They're a mirror

I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

"suara razak terus mendayu2....

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen
to my heart, oh, my heart? My heart, oh, my heart!"

razak ulangi phrase yg sama.......imah terdiam...walaupun
air mata masih mengalir...

My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen to my heart, oh, my heart?
My heart, oh, my heart!"

setelah tamat lagu yang dinyanyikan oleh razak untuk imah itu...
tiba2 mulut imah berkata ... " abang, imah nak beritahu
abang sesuatu" "katakan lah duhai imah" jawap razak dengan
suara perlahan... " err...... err..." kata imah dlm keadaan
bersalah..."katakan lah .. katakan lah imah.. abang sanggup
terima..." tambah razak...perlahan2.. imah berkata

"abang..."
"sebenarnya... imah tak paham bahasa Inggeris..."

cinta..


Andai kata aku diberi kesempatan untuk bercinta, akan aku pikirkan bagaimana hendak meragut dan memiliki dirimu..

Andai kata aku berpeluang untuk memiliki kekayaan setinggi gunung akan aku gunakan kekayaan itu untuk pernikahanmu..

Andai kata aku mendapat peluang pekerjaan yang mahsyur akan aku curahkan pendapatanku untuk sara kehidupanmu..

Andai kata kita dikurniakan cahaya mata akan aku jaga sebagaimana aku menjaga dirimu,..

Dan andaikata aku berpeluang mengarang akhbar akan aku luahkan
betapa indahnya dirimu.

Tetapi itu sekadar impianku..

Segala peluang yang datang akan aku gunakan sebaik-baiknya untuk masa depan kita bersama...

Ingatlah betapa Cintaku in bukan sekadar cinta didepan cermin tetapi cinta yang mempunyai seribu makna.. 

kejiwangan melanda

 ku syairkan segala tentangmu
ku indahi bulan diwajah tersiratmu
ku halusi setiap sentuhan batinmu
dan ku rasai hatimu
maka hadirlah disetiap lelapku
syurgailah waktu hari2ku
warnailah zahirku dengan setiamu
agar ku tahu nikmatnya memilikimu

disaat aku melukis bicara
dikala waktu mengundang asmara
rebahkan hasrat menanti senja
apa lagi makna sejuta kata2

ku tulis setia di tembok penjara
melukis kata disisik mutiara
alunan tasik merdu bersuara
ingat ku kata engkaulah setia

ku luluhkan jiwa diranting kecewa.
mengharap pasti akarnya cinta
sampaikanlah emosi sang terluka
harap tercapai andai aku dah tiada..

renungan malam menunggu bintang
seruan waktu teruskan bersabar
apakan daya hati dah setia
ku simpulnya mati akhir terlerai

 

kenangan lalu



 mr.Ant... too fast for me to see u gone... u always be in my mine... i still remember what have u told me, teach me.... thnks Ant... miss u dude...

singgah sejenak


barang siapa yang pernah memiliki handfon takde kaler seperti nokia 3310, 3315, buterfly dan sebagainya, guwa percaya u all tergolong dalam golongan2 yang pernah memfoward sms-sms jiwang yang bukan korang buat pon. berikut 10 SMS jiwangs yang guwa percaya u all pernah foward. (utk golongan2 sebaya guwa je kot)

****

1.bila jauh,
saya rindu sangat2

bila awak tak sms,
saya setia menunggu

bila awak diam,
saya mulai bimbang

kerana saya takut

takut

awak lupakan saya

****

2. Kalau saya jadi squidward..
Saya akan buli awak selalu.

Jika saya jadi mr. crab..
Saya akan kikis semua harta awak..

Dan bila saya jadi patrick..
Saya selalu buat awak tension..

Tapi..
Saya tak nak jadi squidward..
Saya tak nak jadi mr. crab..
Dan..
Saya tak nak jadi patrick..

Kerana..
Saya nak jadi spongebob..
Yang selalu setia..
Dan sayang pada awak..

****

3. bisakah ku menyatakan rasa rindu ini yang kian terasa tatkala kita berhenti berhubung..
setelah lama tidak mendengar kabar, kenangan manis mula menguasai memori ku ini...
memori kita brsama suatu ketika dahulu, kenangan terindah didalam hidup ku ini.
dan bila ku kesepian, terbayang2 wajah mu di antara bintang2 yg bertaburan di langit biru...
sesungguhnya aku rindu pada mu...

****

4. gud night....sweet dream...
hope to see u in ur dream...
kalaupun saya sekadar pohon pokok dalam mimpi awak...saya dah puas hati sgt
asalkan saya tetap berada dalam mimpi awak

****

5. kalau saya mampu...saya nak petik bulan simpan di laut
sebab saya nak gantung awak di langit...
langit malam saya akan lebih indah...dan saya dapat lihat awak setiap mlm
dan awak mampu teman saya setiap mlm

****

6.Klu sy jD
AiRmAtA.sY iNgiN
LaHiR dr mAtA
AwkHiduP d PiPi

Awk & mAti d
BiBiR Awk.tApi
Klu Awk jD
AirmAtA sY. sY X

Kan mEnAnGiS
sBb sY X nK
keHiLaNgAn
awk.!

p/s : yang ni byk sangat guwa dapat. ape kes? guwa taknak jadi air mate la.haha

****

7.Aku
mungkin
bukan
teman

sempurna

yg
kau
cari

bukan
juga
yg

TERBAIK

di antara
semua
nya..

tapi yg pasti
aku
teman

yg akan selalu
kau rindui..

****

7.kalau saya xbg awak msg, awak ingat sy x?

kalau sy xcall awak, awak akan call sy x?

sy xdpt jwb sbb sy xth

tapi sy tahu satu bnd

tp klu awak xcall dan xmsg sy...saya ttp akan call and msg awak...

sbb sy syg awak

****

8.mgenalimu 1
keindahan..bergurau
dgnmu,1 kbahgiaan..
menyakiti hatimu,

ku cuba elakkan..
dan 1 pmintaanku,
biar phubungan kita
kekal berpanjangan

****

9.Biar rindu asal
x jemu,
biar kasih asal
x sedih,

biar cinta asal
x terseksa,
biar sayang asal
x hilang, &

biar berpisah asal
hati x berubah..

****

10.1st skali sy nk mtk maaf
atas sgla kesalahan sy,
halalkan mkn minum sy,
sy rase kt xkan jmp lg,
mgkin ni msg yg terakhir dr sy,
smpanlah utk m`ingati dri sy,
stiap yg b`temu pasti akn b`pisah

sy tpaksa prgi
ke jepun bgi m`bantu
Ultraman mgalahkan
raksasa belalang

****

mesej mane yang u all pernah bagi kat pakwe/makwe u all?ce citer;)